Blodskifte

Jag samarbetar med olika illustratörer kring mina omslag. Många av dem har Andreas Raninger gjort. Han är en riktigt duktig designer med en stil som jag gillar. Han har gjort omslaget till Blodskifte. Med anledning av releasen, ställde jag några frågor till honom om hans arbete.

Hur gör du för att få idéer kring hur omslagen ska se ut?

I första hand så börjar jag läsa manus eller boken om den är färdig för att få en känsla av miljön och karaktärerna. Jag hinner oftast inte färdig förrän jag börjat med utkasten för omslaget.

När du gör ett omslag, hur ser din arbetsprocess ut?

Jag börjar med att läsa boken och påbörjar ett avancerat utkast som nästan ser ut som det färdiga omslaget för att ge en så rättvis bild som möjligt av hur jag tänkt. Sedan, om det godkänns av författaren, så går vi vidare med ändringar och annat som jag missat. Om inte så börjar jag om från början.

Hur var det att göra omslaget till Blodskifte?

Urban fantasy är alltid en utmaning när man bildligt ska beskriva sin samtid i fantasy-stil. Jag måste medge att jag faktiskt inte helt visste vad urban fantasy var för något i början. Google löste det. En del strul var det. Första kompositionen lade jag ned självmant och gick mot något lite mera klassiskt. Majoriteten av omslagen går relativt smärtfritt men med Blodskifte kom det en hel del problem att lösa. Det gick till slut men jag fick stanna och tänka till en hel del på vägen.

Vad var utmanande och vad var lätt?

Slutrendering av bilden och att knyta ihop allt var riktigt utmanande med alla färger att harmonisera. Första skiss är alltid lättast innan man lyckas mura in sig någonstans i något som inte känns rätt och man inte vet vad som är fel. Det är bra att bolla lite med författaren då som kan se med nya ögon på omslaget.

Vilka verktyg använder du när du gör omslag?

Mestadels Photoshop, CS 2017 och Daz3D för att komponera människor på ett naturligt sätt snabbt. Jag kan rita folk ur alla vinklar men det gäller att göra saker enkelt för sig och inte gräva ned sig i onödigt arbete. Där har 3D-tekniken en mycket förenklande roll.

Om någon är intresserad av att göra omslag, vad är ditt bästa tips om hur hen borde gå till väga?

Det finns inga regler där. Man bör nog hitta sin egen väg till slutresultatet och inte hänga upp sig allt för mycket på klassisk konstutövande utan använda all teknik man kan komma över. En del jobbar helt med fotografisk manipulering för att göra omslagen. Några jobbar med ett mellanting av alla tekniker och använder det som passar bäst för stunden. Många kör i klassisk stil med uteslutande naturliga medier. Det finns inga gränser. Skaparglädjen sätter gränserna.

Om man är intresserad av att se vad du gjort, vart går man då?

Då går man till:

http://andreasraninger.deviantart.com

Tack Andreas, för att du lät oss titta bakom kulissen!  🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *